Böcker och inspiration

De senaste veckorna har jag läst dessa böcker, eller alltså: jag påbörjade Låt vargarna komma för kanske två veckor sedan och igårkväll påbörjade jag Thiefs magic, men inte har jag läst klart någon utav dem... Fy!
 
Egentligen tycker jag inte alls om att påbörja en bok förrän jag avslutat den jag började läsa innan men det här året har jag verkligen inte klarat av att läsa ut en ända bok innan jag tar fram nästa. Tror det har med att jag för två år sedan önskade mig böcker i julklapp och fick verkligen jättemånga och någon läsning blev aldrig av. Det blev på något sätt alldeles för stressigt att försöka sig på att läsa någon utav dem när jag hade så många och till slut blev det väl helt enkelt så att jag påbörjade bok efter efter bok utan att läsa klart en ända.
 
Låt vargarna komma har i vilket fall som helst varit en väldigt bra bok, den pratar mycket om hur det är att förlora någon man älskar samtidigt som den går in på homofobi och hur förödande aids är. Kan självklart inte säga något om slutet men jag tycker väldigt mycket om bokens huvudkaraktärer; June och Toby.
 
När det kommer till den andra boken, Thiefs magic, blev jag däremot lite besviken. En får följa två olika handlingar som löper parallellt med varandra, den ena följer en pojke och den andra en flicka. Pojkens handling var ganska intressant (bortsett från hans ibland sexistiska kommentarer om kvinnor, men det går att leva med...) då han måste fly efter att ha blivit anklagad för att ha stulit en magisk bok. Flickans handling å andra sidan var verkligen...extremt tråkig. Hennes tankebanor går bara kring hur hon vill lära sig laga mat och mer eller mindre vara en hemmafru för sin nyfunna kärlek. Allt var bara så sexistiskt och jag kände bara hur energin försvann från mig när jag kom till hennes delar av boken. Jag har dock fortfarande hopp för att hon ska gå vidare från det livet och utforska magi istället...Jag får helt enkelt se när jag läst ut den.
 
Jag fick i varje fall lite inspiration till att fortsätta skriva på min egen fantasy berättelse så det var ju trevligt. Fick ut ett par sidor till det första kapitlet så kan defintivt känna mig lite nöjd över det. Men nu blir det nog tillbaka till skrivandet för mig!
 
Läser ni något just nu? Berätta gärna i kommentarerna så kanske jag tar en titt :)

KOMMENTARER
saga
2017-08-20 @ 23:45:13

påbörjade min fantastiska väninna av elena ferrante för ett tag sen efter att en vän rekommenderade den till mig. har inte kommit längre än några sidor. och lolita som jag började läsa för flera månader sen har börjat damma... jag hoppas att jag får en våg av motivation snart. lycka till med läsandet, kram! :)

Svar: min fantastiska väninna vet jag att du har pratat om men kan tyvärr inte minnas vad den handlar om... lolita är ju en kort sagt svår bok att ta sig igenom. hoppas motivationen slår till! kram <3
Josefin


Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?







Trackback

Josefin │ 17 │ Göteborg

Jag är en konst- och fotointresserad människa med en kärlek till film. Går just nu andra året på gymnasiet.

Mer om mig?