DIY: Kamerarem till vintagekameror

Häromdagen fick jag för mig att jag skulle göra mig en egen kamerarem till min analoga kamera. Jag passade därför på att fota processen och göra en liten guide utav det! Viktigt och nämna är att den här guiden är gjord specifikt åt äldre kameror med väldigt små fästen. Dock skulle den troligtvis funka åt nyare kameror också men jag skulle då föreslå en bredare rem för t.ex. tunga systemkameror. Hur som haver: låt oss börja.
 
Först och främst behöver vi material. Jag använde mig av två st karbinhakar, två st små nyckelringar, två par skruvnitar samt en 10mm läderrem och en stans/hålslagare (tyvärr inte med på bild). Färg på material är såklart valfritt, för mig var det dock enklast att få tag i förnickade skruvnitar osv. Materialet kan förresten köpas på diverse hobbybutiker. Och som jag nämnde tidigare går det att byta ut material för att passa olika kameror bättre!
 
 
Steg 1: Trä på nyckelringarna i fästena, med tanke på att det är så små fästen på de flesta vintage kameror är det bra att se till att du har köpt tillräckligt smala nyckelringar så de passar.
Steg 2: Mät längden på delen av lädret som ska gå igenom karbinhaken. Det är smart att märka med en vit penna om du använder dig av mörkt läder. Jag trädde dessutom igenom lädret i karbinhaken under tiden för att enklare se hur mycket som behövdes. Se till att ha samma längd på båda ändar av remmen så det blir symmetriskt.
 
 
Steg 3: Gör hål med stansen, det är här skruvnitarna ska sitta sedan.
Steg 4: Skruva dit skruvnitarna, se till så att de sitter så hårt som möjligt för att vara säker på att de inte går upp i framtiden. Och kom ihåg att trä på karbinhaken innan du börjar skruva!
 
Steg 5: När du har skruvat fast allting är det bara att koppla på karbinhaken på nyckelringen, gör sedan om alla steg för den andra änden av remmen (om du inte redan gjort det vill säga).
 
Grattis, nu är du klar med din alldeles egna kamerarem! Har ni några frågor är det bara att kommentera så ska jag försöka förtydliga om något steg var oklart eller så.
 
Jag funderar förresten på att göra en liknande kamerarem till min systemkamera, skulle det vara en intressant med en guide till den också? Om den är lite annorlunda från den här vill säga, denna guide ska ju funka till systemkameror också med lite modifikationer.

KOMMENTARER

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?







Trackback

Josefin │ 17 │ Göteborg

Jag är en konst- och fotointresserad människa med en kärlek till film. Går just nu andra året på gymnasiet.

Mer om mig?