The Square

I fredags var jag alltså på premiären av The Square och som lovat ska jag skriva en liten recension, troligtvis lär det mer bli mina tankar om filmen än en riktig recension men förhoppningsvis kan det vara hjälpsamt ändå!
 
Rent ut sagt kan en ju säga att filmen handlar om empati och dubbelmoral (?). Huvudkaraktären jobbar på ett konstmuseum där dom för tillfället har en del utställningar om just empati och samtidigt sker det en rad händelser i huvudkaraktärens liv där han måste välja mellan att hjälpa en medmänniska eller inte, samt hur omvärlden behandlar honom när han är i behov av hjälp.
 
En väldigt intressant film och hyfsat relevant med tanke på hur dagens samhälle ser ut med våra fördomar och (icke-existerande?) tillit till varandra. Den har många moment som är lätta att känna igen sig i. En grej jag funderar över är dock om jag inte läst mig in tillräckligt mycket i filmens budskap? Är det något mer bortom det här med att filmen säger att vi mer eller mindre saknar empati mot andra. Oavsett så tycker jag den ger en en liten tankeställare och får en att ifrågasätta sitt eget beteende.
 
Utöver den intressanta handlingen var dessutom skådisarna jätteduktiga, verkligen skönt att få se svenska skådisar som faktiskt låter naturliga när dom pratar (har fått se för mycket dåliga deckare på tv det senaste..). Regi och redigering likaså.
 
Mitt betyg? Skulle säga antingen en sjua eller en åtta om vi bedömer från ett till tio.

KOMMENTARER

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?







Trackback

Josefin │ 17 │ Göteborg

Jag är en konst- och fotointresserad människa med en kärlek till film. Går just nu andra året på gymnasiet.

Mer om mig?