Dunkirk i 70mm

Igår var jag och såg Christopher Nolans senaste film, Dunkirk, i 70mm film! Alltså wow, vilken upplevelse det var. Jag var helt mållös när filmen tog slut, så imponerad var jag.
 
Fokuset i filmen är inte på karaktärerna utan istället händelserna som sker i Dunkirk men en kan ändå känna av den råa desperationen hos soldaterna i deras försök att ta sig därifrån.
 
Sättet som Nolan framför filmen gör verkligen att en sitter på helspänn genom hela filmen. Den oerhört snygga redigeringen av filmen tillsammans med ett imponerande ledmotiv har gjort detta till en av de, enligt mig, bästa filmerna i år och definitivt en av de allra bästa krigsfilmerna genom tiderna. Dessutom finner en också mer än ett antal begåvade skådisar genom filmens gång, däribland; Tom Hardy, Cillian Murphy och James D'arcy.
 
Om ni är intresserade av att se en riktigt bra film i sommar så rekommenderar jag er verkligen att gå och se Dunkirk, speciellt i 70mm om ni får chansen! Det bidrog verkligen till den klassiska filmkänslan.
 
Här finns förresten en jättebra artikel som förklarar vad 70mm innebär (troligtvis hade min förklaring blivit alldeles för luddig och förvirrande så jag överlämnar helt enkelt ansvaret för det haha).

KOMMENTARER

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?







Trackback

Josefin │ 17 │ Göteborg

Jag är en konst- och fotointresserad människa med en kärlek till film. Går just nu andra året på gymnasiet.

Mer om mig?