5 tips inför gymnasiet

Det är mitten av augusti nu vilket innebär att många ungdomar ska börja gymnasiet, därför tänkte jag att jag kunde ge lite tips på olika saker en kan tänka på under de första skoldagarna.
  • Bli inte orolig om klassen eller programmet du valt inte känns rätt.
Alla hamnar inte helt rätt på första försöker och det är definitivt inte för sent att byta klass eller program. Ta det från min flickvän; hon kände att programmet hon valt (samhäll...) inte alls passade henne och det samma gällde klassen hon hamna i. Därför gick hon till skolan administration och bad om att få byta. Det gick hyfsat smidigt och nu är hon med en klass och ett program som hon trivs med! Alltså: känner du att programmet/klassen inte stämmer? Byt! Gör du det i god tid slipper du vänta ett år på att byta.
  • Jag är rädd för att inte få några nya vänner/våga prata med mina nya klasskamrater.
Personligen så är jag livrädd för att prata med nya människor och har väldigt svårt för att engagera mig socialt. Detta innebar att jag under min första skoldag sa en mening totalt till mina klasskamrater. Andra dagen gick dock lite bättre och jag försökte alltid låta intresserad eller road om någon försökte prata med mig. I sin enkelhet kan en väl säga att jag låtsades vara intresserad av mina klasskamrater fram till att jag fann min egen lilla grupp av människor som jag faktiskt tyckte om, och det tog ända fram till oktober haha... Tipset är alltså att inte verka för nedlåtande om folk försöker prata med dig, låtsas istället vara engagerad även om du kanske inte tycker om personen sååå mycket.
  • Gå på aktiviteter skolan anordnar.
Det här hänger egentligen ihop med ovanstående punkt hehe. I varje fall; om din skolas elevkår anordnar något typ av evenemang, säg insparksfest, GÅ PÅ DEN! Spelar ingen roll hur tråkigt det verkar, det är ett jättebra sätt att umgås med andra elever. Jag gick till exempel på min skolas insparksfest samt en kulturkväll ägnad åt specifikt ettorna. Det var ett jättebra tillfälle att lära känna klasskamrater utanför vår lärares stela "lära känna varandra speed-dates".
  • Engagera dig i någon förening.
Självklart är det inte alla som har orken eller tiden med det här men om du känner att du klarar av det så är det definitivt något jag rekommenderar! Dels för den sociala aspekten men också för att det är roligt. Själv är jag del av min skolas feministförening samt skoltidningens redaktion, och när det kommer till den sistnämnda måste jag erkänna att jag är extremt dålig på att skicka in material :)))) I vilket fall som helst; det är ett kul sätt att engagera sig inom skolan och ett bra sätt att få utlopp för något intresse en har. (Min skola har t.ex. en harry potter förening och en för brädspel, dessutom är det fritt att starta en egen!)
  • Underskatta inte betygskriterierna!
Detta var ärligt talat mitt största misstag från förra året. Jag förväntade mig inte att det skulle vara sådan skillnad från högstadiet och tog det alldeles för lugnt under höstterminen. Hade jag vetat hur mycket svårare det skulle vara hade mina betyg säkert sett annorlunda ut idag. Så när dina lärare säger att det är en annan nivå än i nian så är det bäst att ta det på allvar, hur töntigt det än låter.
 
Jag ursäktar för hur mycket text det blev i det här inlägget och om du läst hela hoppas jag verkligen att det har varit givande. Skulle någon ha fler frågor om gymnasiet så är det bara att kommentera!

KOMMENTARER

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?







Trackback

Josefin │ 17 │ Göteborg

Jag är en konst- och fotointresserad människa med en kärlek till film. Går just nu andra året på gymnasiet.

Mer om mig?